Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Lakaran Kehidupan : Part 3

Assalamualaikum..

Dah nak masuk 3 tahun cerita Part 2.. baru tergerak hati nak sambung Part 3.. maleh sungguh aku nak mengarang ni.. aku bukannya terror bm pun.. ayat pun lintang pukang.. hahahahha.. lantaklah.. ada aku kesah! blog aku kot..

Sebelum aku nak sambung cerita kehidupan aku kat ITM.. meh aku cerita sket masa aku duk kat Lower 6.. lupa nak cerita sebelum ni.. aku memang tak fokus sangat nak belajar.. lagipun masa aku tunggu result SPM keluar.. aku ambik kursus komputer berdekatan dengan pusat membeli belah Ampang Point.. kursus komputer tu tak habis2 sampailah aku masuk Lower 6.. sebab tu aku ponteng 2 hari dalam seminggu sebab nak habiskan kelas komputer.. berulang alik aku dari Nilai ke KL dengan baju sekolah.. hebat tak?? hahahaha.. selamba rock jerk aku naik bas dengan baju sekolah.. buang segala perasaan takut sebab terpaksa ok!.. tapi yg buat aku bengang.. satu sijil pun aku tak dapat.. hampeh sungguh.. bengang jerk aku ngan sykt yg kendalikan kelas komputer tu.. konon kata assignment hantar ke oversea.. ontahlah.. macam2 alasan dia bagi.. grrrrr..

Masa belajar komputer ni pun.. macam2 pengalaman aku tempuh.. naik bas Mini dengan macam2 karenah.. tak pasal2 driver bas kena maki ngan aku.. hehehhehe.. kena tipu dengan teksi.. mangkuk punya teksi.. ko tipu aku.. aku pun satu.. lurus bendul! dan aku kenal serba sedikit kehidupan di Kuala Lumpur.. 

Oklah.. meh sambung balik cerita dari Part 2..

dulu ITM sekarang UiTM

Masa terima surat tawaran masuk ke ITM sebagai pelajar jurusan Dip Sains Komputer (DCS).. macam2 perasaan ada.. gembira.. takut.. risau.. tak pernah duk berjauhan berbatu2 dari keluarga ni.. nak nanges pun ado ni.. nak kena tinggalkan family.. kawan2.. uwaaaaaaaaa...

Tapi demi masa depan.. dari aku jadi minah kilang sebab tak nak ambik STPM.. aku pasrah!!.. ceh! pasrahlah sangat yo... hahahhaha.. habih nak buek camno.. aku akur dengan segala keputusan yang dibuat..

Persiapan semua dah siap.. aku dihantar oleh abang, pakcik dan makcik aku belah Johor.. diorg banyak support aku utk masuk ke ITM.. orang yang paling sibuk abang aku lah.. aku ngekor jer dari belakang.. hahahahaha..

Lepas buat pendaftaran dan bayar segala yuran2 bagai.. pergi daftar utk kelab pulaks.. aduhaii.. dahlah aku ni batch yang ke-3.. student dah start kelas dah.. aku baru terhegeh2 nak pergi daftar.. tapi ada untungnya masuk lambat ni.. takde kena orientasi.. selamat aku.. masa nak pilih badan beruniform yang disenaraikan.. yang tinggal cuma ada Kesatria dan Badan Pertolongan Cemas (BPC).. cepat2 aku pilih BPC.. tak nak aku jadi askar.. huhuhu.. kawan2 yang register lambat cam aku semua masuk Kesatria.. sebab BPC dah penuh..

Selesai semua urusan pendaftaran.. hantar barang ke asrama pulaks.. aku dapat asrama belakang sekali.. bangunan baru.. aku tak ingat duk tingkat berapa.. dalam bilik tu ada 4 katil.. tapi ada 3 orang jerk.. sorang senior satu course.. sorang lagi junior cam aku tapi course lain.. diorang duk katil bawah.. aku dapat katil atas..

Mulalah.. adegan nanges2.. huhuhuh.. sodih eh lak aiiii.. kono tinggal sorang2.. uwaaaaaa... i'm alone.. camno nak cari kawan ni.. dalam mulut aku ni ada emas.. huhuhuhu..

Nak tak nak aku kena buka mulut jugak.. kena cari kawan jugaks.. alhamdulillah jumpa kawan satu course.. Allah banyak tolong aku.. alhamdulillah.. syukur.. dia temukan aku dengan kawan2 yg baik.. mungkin ada hikmahnya.. kalau dapat kawan jenis ntah apa2.. mau sesat aku karang..

Seminggu dua di asrama kadang2 berendam air mata gaks.. tapi mengenangkan impian utk dapatkan segulung diploma utk keluarga.. aku gagahkan jugak harung semuanya..

Duk di Dungun memang best.. dan masa zaman aku duk ITM dulu asrama dan makan semuanya free.. cuma kalau rasa nak makan benda lain or tak kenyang2 lagi.. bolehlah beli kat gerai yang berhampiran.. harga pun murah lah sangat weiiii.. bihun 50 sen jerk.. air teh ais baru rm1.. itulah menu aku kalau singgah kat kedai tu habis kelas waktu petang.. dan ITM bersebelahan dengan pantai.. nyaman jerk tengok laut dari asrama.. dan bila musim tengkujuh nampak laut bergelora.. takutnya.. baju pulak susah nak kering..

Kalau musim cuti takde kelas.. kami suka jln2 tepi pantai.. ambil angin laut.. tengok matahari terbit.. menikmati keindahan ciptaan Allah.. tapi nak kuar dari gate tu bukan sonang yo.. pakcik makcik guard eh garang.. kena tulis kat kad keluar masuk.. outing card kato orang putih.. hahahhaha...

Masa pembelajaran pulaks.. aku sadis jugak masa mula2 masuk tu.. sebab DCS ni majoriti student dari kelas aliran Sains.. ada gaks student dari MRSM ko.. uuuuu.. hanya beberapa orang jerk dari aliran lain.. dan aku pulaks dari aliran sastera.. uwaaaaa... camno lah aku boleh tercampak masuk course ni... huhuhuu.. ni pilihan ke-3 aku kalau tak silap masa apply.. subjek yang paling ditakuti subjek Math sebab pensyarah yg mengajar bagitau.. kalau sesapa tak de basic Add Math memang susah nak bawak.. aku dah mula risau.. nasib baik pensyarah tu berbesar hati nak buat kelas tambahan.. lega.. rupo2 eh sonang gaklah Add Math ni.. awatlah aku tak masuk aliran Sains dulu ya.. ceh!

Habis semester pertama.. cuti balik kampunglah kan.. balik naik bas.. malam2.. nasib baik ada kawan baik sama kelas pun nak balik arah KL.. ada geng! kalau tak mati kutu aku nak balik sorang2 naik bas.. haru! pernah dalam sejarah kami naik bas.. bas yang kami nak naik tu dah tinggalkan kami.. tak tau macam mana boleh kena tinggal.. sedangkan baik punya kami tunggu kat stesen bas.. nasib baik pakcik yang jaga tu tolong kami.. dia pi tahan bas lain suh tumpangkan kami.. kami akur jerk sebab bas yang dah tinggalkan kami tu sedang tunggu kami kat Paka.. nak tau dak?? dalam bas tu semuanya lelaki ko!! tak kecut perut.. tak pasal2 jadi korban malam tu... ahahahhahahah... alhamdulillah.. abang2 askar tu baik2 belake.. tulah peristiwa ngeri naik bas sepanjang aku berulang alik dari KL-Terengganu.. dan nak balik semula ke Dungun pun kami janji sama2 nak balik.. alhamdulillah.. Allah permudahkan.. dah sampai KL.. masing2 mencari haluan ke destinasi masing2.. aku macam biasa ke Pudu Raya naik bas SKS.. turun kat Nilai.. ohhh.. Nilai.. windunya... konon.. dululah.. dah duk jauh2kan..

Semestinya cuti semester selepas exam.. so, result exam bagi setiap semester pihak ITM akan pos ke rumah.. wahhh.. time tu memang debar2 wei.. alhamdulillah.. sepanjang 5 semester aku kat sana.. result aku tak pernah kurang dari 3.0 pointer.. syukur.. dan sepanjang pengajian di sana.. aku pernah dapat sekali jerk anugerah Dekan.. anugerah Dekan tu diberi kepada pelajar2 yang dapat pointer 3.5 ke atas dalam exam semester.. diorang akan bagi sijil dalam satu majlis.. dan kalau setiap semester dapat anugerah Dekan.. dapat anugerah apa ntah.. aku pun tak ingat.. tu dulu.. zaman aku dulu.. zaman sekarang tak taulah pulaks konsep Uitm untuk anugerah2 ni.. pernah sekali result aku tak sampai2.. huhuhuhu.. tak tau mano poie eh!!.. pergi ke admin.. dapat salinan jerlah.. sodih!

Masuk semester ke-2 kami pelajar kononnya dah senior kan.. diarahkan berpindah ke rumah panjang.. so, duduk ngan geng2 satu course.. senang nak buat study group.. tapi aku ni kureng sket study group.. kelaut aku karang.. aku lebih suka study sendiri.. nak2 pulak kalau ke library.. memang tak masuklah ke dalam otak aku kalau nak belajar kat library.. bukannya aku study pun.. asyik dok tengok orang sekeliling.. lagipun rasa macam membazir masa aku jerk ke hulu hilir ke library.. satu lagi cara aku study.. aku tak biasa study lewat2 malam.. biasanya paling lewat pun aku tidur dalam pukul 11.. huhuhuhu.. tak reti aku nak stay sampai pukul 2-3 pagi.. pengsan!.. aku kan kaki tidur..

Berbalik kepada pakaian beruniform.. aku dah tak ingat hari apa kami ada kokurikulum.. so, aku pakai uniform macam nurse.. waaa.. putih suci bersih gitu.. kalau jalan kaki nak ke kelas.. pasti ada usikan dari student lelaki.. sakit kaki lah.. patah jiwa laa.. macam2 karenah.. amboi.. dasat.. gatal ya!! aku cocok kang!!.. lebam punggung tak bleh jalan.. hahahahhaha.. gurau jerk.. mana aku pegang jarum suntikan.. yang kesian member2 yang masuk kesatria.. pun kena usik jugak.. ada ke patut.. diorang bunyi katak.. ong.. ong.. mentang2lah diorang pakai uniform hijau.. suka2 hati korang jerk kan.. lelaki.. lelaki.. suka sangat mengusik..

Dah nama pun pelajar universiti.. tak sah kalau tak couple kan.. hehehehe.. ramai jugaks aku nengok pelajar dating sana sini.. balik dari kelas jalan kaki sama2.. aduhai.. romantik sangatlah tew.. ahaks.. tapi aku.. serius.. aku memang tak couple ngan student lelaki.. percaya tak?? percayalahhhhh... hahahahha.. serius tak tipu.. ada jugaklah yg kirim salam bagai.. orang kirim salah jawab jerlah.. ada apa hal.. kan.. nak bercouple tu memang taklah.. aku kan muka sombong.. pendiam laks tu.. orang nak tegur pun takut.. ada jugak aku suka tengok senior hat hensem2.. tapi tengok jerlah.. giler aku nak menggatal.. huh! simpang.. aku kalau balik dari kelas biasanya berempat ngan geng2 pompuan.. lagipun masa tu hati aku dah di isi.. lalalallalalalla.. oppsss.. cerita lama.. dah tutup buku pun..

Dan masa aku part 4 kot kalau tak silap... tiba2 kecoh satu ITM.. ada wanita berpurdah sedang mencari mangsa.. kononnya dia mengamalkan ilmu hitam.. dan khabarnya dah sampai di ITM.. tujuan mencari anak dara sunti untuk dijadikan mangsa.. dah tak ingat berapa orang anak dara sunti yang dia nak untuk dikorbankan.. giler saiko.. maunnya tak meremang bulu roma.. nak duk sorang2 dalam asrama memang takut sangat2.. macam2 versi diorang cerita.. dia menyamar jadi macam2.. uwaaaaaa... masing2 ketakutan.. sampaikan kami duk baca Yassin ramai2 dan duk berkumpul dalam bilik khas ramai2.. bayangkanlah.. dahlah musim exam.. masing2 sengkang mata takut nak tidur.. hadaplah buku sampai pitam.. setiap tingkap memang kami letak Al-Quran sebagai pendinding.. memang takut sangat2..

Aku berada di ITM Dungun selama 5 semester sahaja.. sebab pada semester terakhir kami dikehendaki menjalani latihan praktikal di tempat yang akan ditentukan kemudian. Kalau lulus baru boleh terima diploma..

Menara Esso.. cam tak caya jerk budak kampung ni leh buat praktikal kat sini.. jakun kejap.. hahahhaha... Masa aku praktikal dulu.. KLCC tak wujud lagi.. masih dalam pembinaan.. pic credit to corporateoffice.my

Aku dikehendaki menjalani latihan praktikal di Menara Esso, Kuala Lumpur.. sebelah KLCC.. pergh!! terkojut jugak dapat tawaran tu.. syarikat swasta beb! besar laks tu.. mampuih!! masa tu kalau tak silap diorang dalam proses membangunkan KLCC.. kawan2 aku dapat praktikal kat gomen dan sykt yg lain.. di Menara Esso.. dept IT diorang memang terlalu sibuk.. speaking London manjang.. naik kelu lidah aku nak bercakap.. fedulik.. bm jugak aku bantai.. kwang3.. bos kat situ sangat sporting dan dia sangat faham tugas pelajar macam aku.. ohhhh.. bestnya.. dia tak lah nak push giler2 suruh buat sistem susah ke apa ke.. dia bagi aku kelonggaran nak buat sistem apa dan guna language apa.. waaaa.. menarik.. tapi actually.. aku tak reti pun buat sistem.. uwaaaaaaaaa... nanges sorang2.. dan yang paling best ko buat praktikal kat situ bukan free ya.. diorang bagi elaun rm400 kalau tak silap.. oklah kan.. kalau yg buat latihan utk degree akan dapat rm600.. dari situ aku belajar develop system guna MS Access.. hari2 nak nanges sebab tak reti guna.. nak seribu daya.. aku cuba belajar sendiri.. mana yang aku tak berapa nak faham aku tanya ngan staff kat situ yang mmg power giler pasal sistem.. tapi dia pun bz.. takde masa nak hadap aku selalu.. Alhamdulillah akhirnya siap jugak sistem aku tu.. biasa2 jerk pun.. baru nak belajar kan.. dah nak habis tempoh praktikal.. kami kena present kat lecturer kat ITM Shah Alam.. nasib baik lulus ko.. risau beb nak kena present sorang2.. ini yg buat aku kecut perut duk depan audience.. lomah sungguh rasanya nak bercakap.. huhuhuhuhu..

Tamat menjalani latihan praktikal.. PA kepada bos kat dept IT tu tawarkan aku jawatan kerani sambilan.. hmmm.. sapa tak nak kan.. daripada aku duk goyang kaki kat rumah mak.. baik aku cari pengalaman bekerja.. first time nak kojo ni.. gaji dibayar ikut hari aku bekerja.. tak kojo takdo gaji yo.. tak kisah lah.. dalam sebulan tu dapatlah dalam rm800++.. oklah time tu.. kejenya takde lah susah mana pun.. cuma ngan sorang chinese ni.. kerek sungguh! nyampah aku.. aku keje kat situ cuma 2 bulan jerk kononnya nak sambung belajar.. tapi harem.. hhahahahahhaha..

Dalam bulan November 1998 kot.. aku telah menerima diploma di Majlis Konvokesyen ITM Shah Alam.. seronok sangat sebab dah tamat belajar.. malas nak share gambar sebab masa tu tak de lagi pakai jubah bagai.. sob3..

Oklah.. nantikan lakaran kehidupan aku di Part 4 dalam mengharungi dunia pekerjaan dan cinta siber.. ewah3.. bilo tu?? hahahahhahaha.. ontah!

See Ya!

Comments

pm_mode said…
tak sabar tunggu part 4 ni.. (old fren)

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah