Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Resepi Viral ~ Cuba try test

Assalamualaikum..

Tak tahu nak update apa dalam blog ni.. meh aku up pasal resepi2 yg viral kat fb.. aku ni jenis suka mencuba resepi yang memang aku nak makan.. kalau yg leceh dan pelik2 tu memang taklah aku nak try.. makan masa pun ya.. nyusahkan aku balik pun ado.. kalau tak jadi buek ponek yo.. baik aku beli.. puas hati.. antara resepi yang aku cuba adalah... belgium cookies, kek span marble susu dan kek milo..

Belgium Cookies

Aku buat biskut ni sebab tak nyempat2 nak menerai walaupun choc chip dalam stok jenis kurang berkualiti.. dlm resepi dah inform suh guna choc chip jenis yg berkualiti kalau nak melting katanya.. next time bolehlah aku gi cari kalau serius nak ropa macam yg digambarkan.. tapi pada aku.. hasilnya.. sedap gaks.. tak melting pun ok jerk.. kiranya tak jadilah nama Belgium Cookies.. choc chip cookies jerk..

sedap dan rangup.. melting tak dak naa... nyum3.. 

Kek Span Marble Susu

Kek ni pun viral..  resepi ni tak menggunakan baking powder.. kaedah pukul sampai putih gebu.. memang taklah aku nak mix sampai putih gebu sebab mixer aku tu bukannya high quality.. tak pasal2 terencat terus.. langsung ko.. naya jerk kan.. aku mix ala2 jerk.. so, hasilnya pun ala2 lah jawabnya.. hahahahha.. padan muko.. so, kalau uols nak try jugak.. pastikan mixer korang tu jenis yg berdaya tahan dan laju..

tekstur masa ni agak merisaukan..

lepas dibakar... tekstur agak kureng.. rasa not bad.. sedap lagi butter cake..


Kek Milo

Macam2 versi kek milo viral ni.. ada yang jadi ada yang tak menjadi.. yang rentung pun ada.. hahahaha.. macam2.. apa pun semuanya bergantung kepada oven masing2..

Bahan yang sangat mudah dan cara buat pun senang.. tapi milo mahal kot.. huhuhuhu.. aku buat versi cupcake sebab malas nak griss loyang.. versi cupcake ni pun ada yg dah share kat fb.. 1 adunan leh dapat dalam 7 cupcake full..

yg ni buat separuh cup jerk.. so, dapatlah dalam 12 cupcake..

rasa sedap.. garing di atas.. lembut di dalam.. bila di makan rasa chewy gitu.. nyum3..

Oklah.. tu saja n3 hari ni.. kalau ada resepi2 baru kat fb yg orang share.. yg sedap dan senang nak dicuba.. akan aku cuba review kat sini..

See Ya!

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah